Uniform

Bij Scouts Mariaburg bestaat het uniform uit vier delen:

1. Trui Scouts Mariaburg
    Te bekomen bij de leiding, vraag ernaar aan het lokaal. Er zijn pasmodellen beschikbaar. Kindermaten kosten €18, volwassenenmaten €20.
  2. T-shirt Scouts Mariaburg
    Te bekomen bij de leiding, voor 14 euro.
  3. kwilerbijDas Scouts Mariaburg
    Ook te bekomen bij de leiding, voor 10 euro.
  4. Een scoutshemd
    Een scoutshemd kan je kopen bij Hopper (de vroegere scoutsshop) en kost tussen de 29 en 36 euro, afhankelijk van de maat
    Waar is de hopper?

Je kan natuurlijk ook een hemd van iemand die je kent overkopen. Er zijn vast en zeker mensen in je omgeving die "te klein geworden" scoutshemden hebben liggen. We hebben hiervoor deze facebook groep opgericht, klik hier.

Kentekens voor op het hemd

Kentekens Scoutsuniform
Een scoutshemd bevat vaak vele kentekens, deze kan je ook kopen bij hopper. Een goed overzicht hiervan vind je ook op scouts en gidsen vlaanderen, maar voor de gemakkelijkheid zullen we het hier toch even vermelden.

Jaarkenteken

Het jaarthema dit jaar is "'t Zal wel zijn", het bijhorende kenteken vindt u hiernaast. Dit kenteken mag aan de voorzijde boven of op het borstzakje bevestigd worden. Voor meer informatie omtrent het huidige jaarthema verwijzen we u graag door naar deze pagina op de Scouts en Gidsen Vlaanderen website.

Jaarthema 20120: 't Zal wel zijn.

Beloftekentekens

Er zijn velerlei soorten beloftekentekens. Voor meer informatie kijk hier en hier. Bij ons worden (over het algemeen) enkel de welpenbeloftes gedaan. De tekens hiervan mag u dan ook bevestigen op het linkerborstzakje (enkel indien je je welpenbeloftes gedaan hebt natuurlijk!). Deze worden bij het voltooien van de welpenbelofte (op kamp) ook meegegeven aan uw zoon of dochter.

1ste Welpenbelofte 2e Welpenbelofte

Belgiëlintje

Om aan te duiden dat je een Belgische scouts bent, dient dit lintje boven het linkerborstzakje bevestigd te worden.

Lintje België en Europa

Groepslintje

Om aan te duiden dat je wel degelijk bij "de Mariaburg" zit, dient dit lintje op de rechtermouw ter hoogte van de schouder bevestigd te worden. Dit lintje moet gevraagd worden bij de leiding en kan niet in de hopper verkregen worden.

Groepslintje Scouts Mariaburg

Takkenteken(s)

Takkentekens symbolyseren in welke tak je zit. De verzamelaars onder ons durven ook al wel eens alle takkentekens van alle takken waarin ze ooit hebben gezeten op hun hemd te naaien (de juiste plek is op de rechtermouw, onder het groepslintje). Deze tekens kunnen allemaal verkregen worden bij de hopper. Hiernaast vindt u alvast het voorbeeld voor de leidingstak. Jazeker, wij zijn ook een tak!

Takkenteken Leiding

Vlaamse Leeuw

Dit teken symboliseert dat ge "nen trotsen Vleaminck" zijt (geschiedkundig, niet politiek). Het dient als bovenste bevestigd te worden op uw linkermouw, d.i. dus ter hoogte van de schouder.

Kenteken Vlaamse Leeuw

Provincieschild Antwerpen

Dit teken symboliseert dat ge "van Aantwaarpe" zijt (nogmaals, geschiedkundig, niet politiek). Het dient als tweede bevestigd te worden op uw linkermouw, d.i. dus net onder de schouder.

Provincieschild Antwerpen

Internationaal Scoutsteken

Dit teken laat weten - over heel de wereld - dat ge een trotse volgeling van Baden Powell zijt. Er zijn twee versies beschikbaar in de hopper. De kleine versie is aangewezen, aangezien dit de internationale is (voor als ge ooit op jamboree zou gaan, ge weet nooit).

Internationaal Scoutsteken

Patrouillelint

Dit is niet echt een teken, en zeker niet iets dat je moet/kan kopen. Het is iets dat wordt uitgedeeld aan (jong-)givers. Iedereen van eenzelfde patrouille draagt hetzelfde lintje. Een patrouille is een groep waarin je gedurende het kamp (en sommige andere activiteiten) samenwerkt en waarmee je samen in de tent ligt. Koken, hout halen, epische spellen, noem maar op, op kamp werk je vaak met deze groep. Het dient bevestigd te worden aan de linkerschouder. De kleuren van zo'n lint bepalen ook de naam van de patrouille: Link.

Patrouillelintje

Voedsel Kentekenverzamelaars - jagers

De echte scout heeft een heel arsenaal aan kentekens. Om dit arsenaal nog impressionanter te maken, naaien velen van ons alle oude jaarkentekens van de jaren dat ze in de scouts zaten op de achterzijde van hun hemd. Dit is niet verplicht, maar zeker wel leuk.

Achterzijde Scoutshemd

Extra tekens

Voor zij die er nog niet genoeg van hebben gekregen: het is mogelijk dat ge nog extra tekens hebt liggen (bvb van een buitenlands kamp). Deze tekens mogen overal bevestigd worden, maar doorgaans worden deze aan de voorzijde op het hemd ergens naar de onderzijde toe bevestigd of op de rechtermouw, onder de takkentekens.

Kenteken Noorse VlagKenteken Apenkuren

Overzicht: